Polecamy

Jak sobie radzić z sumieniem?

01.02.2013

Podobno tylko 10 procent naszych decyzji dotyczy wyboru między dobrem a złem. Tym niemniej to "niewiele" potrafi skutecznie spędzać nam sen z oczu. Najgorsza rzecz, jaka może się nam zdarzyć w przypadku konfliktu sumienia, to pogodzenie się z tym, że „nic nie można zmienić i trzeba grzeszyć”, pisze o. Roman Bielecki, redaktor naczelny miesięcznika.


W dziale „Jak sobie radzić z sumieniem?” przeważają teksty związane z medycyną. I nic dziwnego – jest to dziś pole rozlicznych konfliktów moralnych. Lekarz, Szczepan Cofta opisuje dylematy, z którymi się zmaga na co dzień, na przykład dotyczące leczenia zaawansowanych nowotworów: czy przeprowadzać dodatkowe, inwazyjne badanie, skoro chorobę można leczyć już tylko objawowo?


Dwóch autorów zmierzyło się z powracającym ostatnio tematem klauzuli sumienia dla polskich farmaceutów. Miałaby ona dotyczyć prawa do odmowy sprzedaży środków antykoncepcyjnych. Konrad Sawicki próbuje naświetlić trudności, jakie wiązałyby się z wprowadzeniem takich przepisów, na przykład: co zrobić z osobami, które transportują takie środki do aptek, a też chcą być wierne nauce Kościoła? Ks. Piotr Kieniewicz MIC, popierając roszczenia farmaceutów, pisze, że przepisy uniemożliwiające postępowanie zgodnie z własną busolą moralną są niegodziwe. W dziale można jeszcze przeczytać artykuł moralisty – ks. Adama Sikory o tym, co to jest współpraca ze złem, jaki ma zakres i jakie skutki. Jest też reportaż Piotra Świątkowskiego, który wcielił się w rolę handlowca, aby zobaczyć jakie, czasem groteskowe, dylematy moralne można napotkać w tej pracy.

    
Sporo miejsca redakcja poświęca liturgii, pod hasłem: „Jakiej mszy świętej szukamy?”. Wywiad z o. Krzysztofem Stępowskim, redemptorystą odprawiającym w Warszawie msze święte w klasycznym rycie rzymskim (zwane „przedsoborowymi”) dostarcza wiedzy o pięknie i głębi symboliki tej liturgii: Mówi się potocznie m.in., że kapłan przy ołtarzu podczas starej mszy stoi tyłem do wiernych. Otóż nie tyle tyłem, ile raczej jest zwrócony, jak cały lud Boży, w stronę krzyża i tabernakulum. Liturgia mszy świętej w dawnym rycie sprawowana jest bowiem twarzą do Tego, który nas wszystkich na krzyżu odkupił. Kontrapunktem do tej rozmowy jest kolejna, w której wypowiadają się dominikanie-seniorzy: o. Jan Andrzej Kłoczowski i o. Józef Puciłowski. Pierwszy z nich mówi: …kiedy słyszę głosy o potrzebie reformy i zmian w liturgii, odwołujące się do wzorca sprzed kilkudziesięciu lat jako piękniejszego, mam ochotę powiedzieć, że nie zawsze było tak pięknie, jak się dziś uważa. Nie zawsze był biskup, podniosła atmosfera, chór i dopracowane szczegóły. Było sporo kiczu i niedbalstwa.

Jakie ma znaczenie świadome uczestnictwo w liturgii, jaki wpływ bierność na mszy świętej ma na bierność i chaos codziennego życia – o tym przeczytamy w artykule o. Tomasza Grabowskiego OP, dyrektora Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego. O co chodzi papieżowi Benedyktowi XVI w jego zabiegach o pokazanie piękna liturgii i jej doniosłości, pisze ks. prof. Jerzy Szymik w tekście pod tytułem „Ojczyzna piękna”.

W cyklu na Rok Wiary „W co ja wierzę?” przeczytamy rozmowę z o. Pawłem Krupą OP, który z pasją opowiada o Trójcy Świętej. Daina Kolbuszewska przygotowała reportaż o bardzo ciekawych odkryciach archeologicznych w krakowskim klasztorze dominikanów. O. Jacek Salij odpowiada na list pewnej żony, pytającej, czy małżeństwo katolickie musi mieć dzieci. Autor radzi przede wszystkim, by nie rozważać tej sprawy w kategoriach powinności, ale – miłości.

W dziale Orientacje Anna Sosnowska recenzuje film „Kwartet” w reżyserii Dustina Hoffmana, a Sylwia Klimek książkę Marka Wałkuskiego „Wałkowanie Ameryki”.

W numerze można przeczytać felietony Tessy Capponi-Borawskiej, ks. Grzegorza Strzelczyka, o. Jana Góry i Marka Magierowskiego oraz komentarze do niedzielnych ewangelii autorstwa dominikanów: Krzysztofa Pałysa, Dominika Jurczaka, Michała Adamskiego i Wojciecha Dudzika. (JB-W)

Zobacz pozostałe wpisy